Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA [Klik "Tambahkan"]

Rakan DUNIACACAMARBA [Klik "Sertai"]

Rakan DUNIACACAMARBA [Klik "Like"]

Rakan DUNIACACAMARBA [Klik "Follow"]

Ikuti DUNIACACAMARBA Melalui e-mel (Masukkan Alamat e-mel)

Jadi Rakan TM

Google+ Badge

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710

Sponsored Ads

, ,

Khamis, 23 Oktober 2014

Mangsa Rogol, Hidup Bebas Insaf Selepas Hamil



[Sinar Harian] SABAK BERNAM - “Bayangkan saya hamil sewaktu saya tingkatan tiga, macam mana saya nak rahsiakannya daripada ibu bapa sedangkan perut makin membesar,” kata Suriyani (bukan nama sebenar), 21.

Suriyani yang kini menuntut di sebuah Institusi Pengajian Tinggi (IPT) berkata, peristiwa lima tahun lalu itu masih segar di ingatan setelah disahkan hamil selepas dirogol seorang lelaki tidak dikenali di sebuah jirat Cina.

Menurutnya, kejadian itu menjadi titik hitam dalam hidupnya selepas dia bersama rakan-rakannya berhibur sambil meneguk minuman keras sebelum dia dipelawa seorang lelaki menaiki sebuah kereta.

“Saya tak sedar apa yang berlaku waktu tu kerana mabuk, sebaik sedar saya dah berada di kubur Cina. Ketika itu rasa dunia ini kelam selepas dirogol dan dibiarkan di kubur,” katanya kepada Sinar Harian.

Suriyani memberitahu, sebulan selepas kejadian itu, dia mula merasakan perubahan pada dirinya akibat sering kali ke tandas kerana mengalami muntah yang teruk terutama ketika sedang belajar di dalam kelas.

“Saya merahsiakan kehamilan ini hingga kandungan berusia sembilan bulan sebelum seorang guru kaunseling menegur saya dan meminta saya berdiri sambil menyuruh saya memegang perut.

“Saya hanya menangis dan memberitahu saya mengandung sembilan bulan sebelum dia membawa saya berjumpa dengan pengetua yang baru dua hari melapor diri di sekolah berkenaan,” katanya.

Menurut anak bongsu dari tujuh beradik itu, ibu bapanya hanya mengetahui dia hamil setelah dia dimasukkan ke sebuah hospital kerajaan pada 13 Mac 2010 dan selamat melahirkan seorang bayi lelaki dua hari selepas itu.

“Memang ibu bapa saya amat kecewa selepas mengetahui saya lahirkan anak luar nikah, tapi apa boleh buat, nasi dah jadi bubur, cuma mereka tak putus-putus beri perangsang kepada saya untuk teruskan hidup,” katanya.

Bagaimanapun, sikapnya yang suka berfoya-foya dengan rakan-rakan masih diteruskan selepas habis berpantang hinggalah dia terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti sekolah dan pindah ke sebuah sekolah baharu.

“Saya mula pergi kelab malam dan minum arak sejak tingkatan satu lagi. Semuanya kerana pengaruh rakan-rakan. Saya rasa segala tekanan hilang setiap kali berjumpa dengan rakan-rakan,” katanya.

Menurutnya, dia hanya bersekolah selama dua minggu di sekolah baharu sebelum dia dibawa ibu bapanya menjalani rawatan pemulihan di Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan Sabak Bernam.

“Pada mulanya memang saya tak nak datang ke sini kerana tak bebas, tapi selepas tinggal beberapa minggu, saya rasa seronok dan jiwa semakin tenang selain tekad untuk berubah,” katanya.

Selepas keluar dari pusat perlindungan wanita itu, Suriyani kemudiannya belajar di sebuah sekolah aliran agama swasta dan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) setahun lewat daripada rakan-rakan seusianya.

“Saya insaf dan bergaul dengan rakan-rakan yang baik di sekolah agama dan kemudiannya menyambung pengajian di sebuah IPT di Melaka dan berhenti sebelum menyambung pengajian peringkat asasi dan ijazah di kolej sekarang,” katanya.

Bagaimanapun, dia bersyukur kerana keluarganya dapat menerima dirinya, malah anak yang dilahirkannya itu yang kini berusia lima tahun dijaga baik kakak sulungnya.

“Saya berharap walaupun anak saya bukan anak sah taraf, dia boleh jadi pemimpin yang baik suatu hari nanti.

“Saya sebenarnya malu dengan diri sendiri bagaimana nak bagi tahu dia adalah anak saya, sedangkan dia menganggap saya makciknya, saya harap dia dapat memaafkan kesalahan yang saya lakukan,” katanya. -23/10/14


"Panggil Saya Jokowi" - Presiden Indonesia



[Mstar] JAKARTA: Walaupun sudah bergelar presiden, Joko Widodo mahu kekal dikenali dan dipanggil dengan nama gelarannya sebelum ini - Jokowi.

“Lebih aneh jika saya dipanggil Encik Widodo atau Presiden Widodo.

“Justeru, cuma panggil saya Jokowi, atau Presiden Jokowi jika anda tetap mahu menggunakan gelaran rasmi saya,” katanya.

Beliau ditanya media mengenai panggilan yang sesuai untuknya selepas mengangkat sumpah jawatan Isnin lalu.

Malahan, beliau merasakan janggal apabila ada orang menyapa hanya dengan Joko.

Bermula sebagai tukang kayu dan peniaga perabot, Jokowi mula dikenali apabila menjadi Datuk Bandar Solo sebelum menjadi Gabenor Jakarta.

Penampilannya yang bersahaja, tanpa protokol dan mudah didekati menjadikan Jokowi tokoh yang disengani ramai sehingga berjaya dalam pilihan raya presiden, Julai lalu.

Situasi sama pada isterinya, Iriana apabila gelaran Wanita Pertama Indonesia yang diterima tidak akan mengubah dirinya menjadi ‘orang lain.’

Ditanya pula pengalaman malam pertama mendiami Istana Presiden iaitu kediaman rasmi pemimpin nombor satu republik itu, kata Jokowi, dia tidur lena dan semakin selesa di kediaman rasminya itu.

“Saya pernah menetap di bangunan lama di Solo.

“Istana Presiden ini juga bangunan lama dan saya tak ada masalah,” katanya. -23/10/14



,

Video Hajah Rosmah Senggol Haji Najib Jadi Viral di Laman Sosial, Dikritik Umum




[Keadilan Daily] KUALA LUMPUR 22 OKT: Video aksi Datin Seri Rosmah Mansor menyenggol bahu Datuk Seri Najib Razak dalam satu majlis rasmi bersama pemimpin Indonesia menjadi viral di
laman sosial dan mendapat kritikan hangat orang ramai.


Insiden tersebut berlaku ketika Najib yang diiringi isterinya itu menghadiri upacara mengangkat sumpah Joko Widodo sebagai Presiden Indonesia ketujuh, di Jakarta Isnin lalu.

Rosmah yang duduk bersebelahan, mengalih pandangan ke arah Najib terlebih dahulu sebelum menyenggol kuat bahu Najib sehingga kejadian itu disedari orang yang duduk bersebelahan mereka.

Malah perlakuan Rosmah itu turut ditayangkan dalam slot berita perdana RTM pada hari yang sama.

Video berdurasi selama tiga saat itu secara jelas memperlihatkan tindakan Rosmah berkenaan sangat memalukan kerana sanggup memperlakukan Najib sedemikian rupa di hadapan umum.

Tingkah laku Rosmah itu bahkan menjadi ‘buah mulut’ rakyat Malaysia.

Salah seorang pengguna facebook, Terence Yeoh berkata, “tiada apa yang terkejut, rakyat Malaysia sudah tahu siapa ‘bos’ sejak dulu lagi”.

Murni Sootchi pula menyatakan: “punya lah kuat singgung…sekarang tahulah kita macam mana PERMATA dapat peruntukan RM711 juta dalam Bajet 2015″.

Pengguna bernama Bigbosman Bos Buat turut membidas kelakuan Rosmah itu dengan berkata, “apa yang big mama menyasak kat situ..lepas itu buat perangai…menjatuhkan maruah PM je.. kampungan betullah…”.

Sarif Sharifuddin pula mempersoal – “agaknya di rumah macam mana yer…(Rosmah)”, tulisnya di facebook.

Ada juga yang memberi jolokan Rosmah sebagai ‘queen control’, ‘contoh wanita mithali, ‘Malaysia first lady’, selain menyifatkan tindakan Rosmah itu sebagai ‘memalukan
Malaysia’. - Lyn Nasir




Selasa, 21 Oktober 2014

Peminat Muzik Keras Angkat Sumpah Presiden Indonesia Ke-7


Jokowi Angkat Sumpah Sebagai Presiden Ke-7 Indonesia

Presiden baru Indonesia Joko Widodo melambai selepas mengangkat sumpah di Dewan Perwakilan Rakyat di Jakarta hari ini. – Gambar Reuters, 20 Oktober, 2014.


[Bernama] Joko Widodo hari ini mengangkat sumpah sebagai presiden ketujuh Indonesia untuk memimpin negara berpenduduk 250 juta orang itu dalam istiadat di Majlis Permesyuaratan Rakyat (MPR), badan perundangan tertinggi negara itu. 

Joko yang lebih popular dengan panggilan Jokowi dalam kalangan rakyat Indonesia mengambil alih kepimpinan daripada Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) yang menjadi Presiden sejak tahun 2004.

Turut mengangkat sumpah di hadapan lebih 1,000 anggota MPR itu ialah Jusuf Kalla sebagai naib presiden.

Kedua-duanya mengangkat sumpah memegang jawatan itu untuk tempoh lima tahun pada istiadat itu yang mendapat liputan meluas oleh semua media tempatan dan asing sambil disaksikan oleh berjuta rakyat republik itu menerusi siaran langsung pelbagai stesen televisyen tempatan.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak yang menerima undangan peribadi daripada Jokowi, 53, bagi menghadiri majlis bersejarah Indonesia itu, dengan diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor menyertai kalangan 18 kenamaan asing dan sembilan ketua kerajaan pada istiadat itu.

Lewat petang ini, Najib juga diberi keistimewaan oleh republik itu apabila menerima undangan untuk membuat kunjungan hormat dan merakamkan ucapan tahniah bagi pihak rakyat dan kerajaan Malaysia kepada Jokowi, walaupun pemimpin itu mempunyai jadual padat termasuk untuk menemui penyokongnya dalam pelbagai majlis hari ini.

Antara ketua negara yang hadir bagi menyaksikan istiadat mengangkat sumpah itu ialah Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong, Perdana Menteri Australia Tony Abbott dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry.

Jokowi, bekas gabenor Jakarta dan gandingannya Jusuf memenangi Pilihan Raya Presiden apabila memperoleh 70,990,832 undi atau 53.15% daripada sejumlah 133,567,276 undi.

Calon lawannya Prabowo Subianto dan gandingannya Hatta Rajasa, yang turut hadir pada istiadat hari ini, memperoleh 62,576,444 atau 46.85%.

Sementara itu, di sebalik kawalan ketat dan sekatan jalan raya oleh pihak keselamatan Indonesia di perkarangan Dewan Perundangan itu serta laluan utama menuju ke kawasan itu, wakil media dan penyokong Jokowi sejak awal pagi lagi berkumpul bagi mengikuti perjalanan istiadat angkat sumpah itu.

Sepanjang istiadat itu, para penyokong Jokowi yang ditempatkan di kawasan khas sambil mengikuti majlis menerusi layar gergasi, tidak putus-putus memberikan tepukan dan sokongan sebaik sahaja wajah pemimpin mereka kelihatan.

Dalam ucapan pertamanya di MPR selepas mengangkat sumpah, Jokowi turut merakamkan ucapan terima kasih kepada kesemua pemimpin negara jiran dan asing yang hadir bagi memberikan sokongan masing-masing pada majlis itu.

Presiden ketujuh republik itu turut berjanji dan menyatakan ikrar untuk bersama-sama dengan masyarakat antarabangsa dalam setiap usaha bagi mengekalkan keamanan dan kedamaian dunia.

Jokowi juga merakamkan ucapan penghargaan kepada SBY yang disifatkannya menjalankan tugas presiden dengan baik sepanjang tempoh 10 tahun lepas.

Presiden baru itu juga beberapa kali menggulangi perkataan "Kerja, Kerja, Kerja" sepanjang ucapannya sebagai iltizam bahawa sepanjang tempoh kepimpinnnya, beliau akan bekerja keras untuk membawa Indonesia ke era yang lebih baik dan maju sambil berharap rakyat Indonesia terus memberikan sokongan padu. – Bernama, 20 Oktober, 2014.


Wanita Peluk Bekas Teman Lelaki Kahwini Orang Lain


[MyNewsHub] Kisah berlaku di daerah Sulawesi Selatan, Indonesia pada satu majlis perkahwinan yang dilangsungkan pada 17 Oktober lepas.

Pada tarikh tersebut seorang lelaki dikenali sebagai Rais melangsungkan pernikahannya.

Antara yang hadir di hari berbahagianya itu adalah bekas teman wanita Rais dikenali sebagai Risna, 22.

Persis babak sedih dalam drama, Risna tiba-tiba tidak dapat menahan diri lalu memeluk bekas kekasihnya itu di hadapan khalayak ramai termasuk isteri Rais.

Difahamkan, Risna dan Rais telah berpacaran selama tujuh tahun tetapi kerana jodoh tiada, Rais akhirnya berkahwin dengan wanita lain, menurut sumber suarainsan.net.

Tindakan Risna membuat suasana majlis menjadi agak kecoh namun ada juga jemputan turut menangis menyaksikan babak drama realiti percintaan yang berlaku depan mata mereka itu.

Keluarga Rais menyatakan pihak mereka sudah pernah bertemu keluarga Risna untuk datang melamarnya bagi dijadikan isteri selepas mereka berpacaran lama, namun lamaran ditolak oleh keluarga Risna dengan pelbagai alasan.

“Jodoh di tangan Tuhan, bukan manusia yang menentukan,” jelas keluarga Rais lagi.


Gambar Risna memeluk Rais di hari perkahwinan lelaki itu yang juga bekas 

kekasihnya yang tersebar di Indonesia.

Di Indonesia, gambar saat Risna memeluk bekas kekasihnya itu menjadi viral dan hangat diperkatakan. – 21/10/14


BAGASI KIRIMAN TERKINI

PR

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH